Реагування на булінг


Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб причетних до нього в Бориславському ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 1

Згідно Наказу МОН України від 29.12.2019 № 1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти» :

 

1.      Педагогічні та інші працівники закладу  у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов’язані:

·         вжити невідкладних заходів для припинення небезпечних дій, які можуть чинити фізичний та психологічний тиск, підтримують особу, яка стала жертвою булінгу (цькування);

·         за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

·         повідомити керівника закладу освіти, класного керівника та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);

·         звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України.

2.      Директор закладу :

·         невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);

·         за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;

·         директор або заступники директора спілкуються з усіма сторонами конфлікту;

·         повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з’ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;

·         повідомляє центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;

·         скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі – комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

·         До участі в засіданні комісії за згодою залучаються батьки або інші законні представники малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також можуть залучатися сторони булінгу (цькування), представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.

3.      Комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) :

3.1   . Забезпечує дотримання вимог Законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних».

·         Збирає інформаціїю щодо обставин випадку булінгу (цькування), зокрема пояснень сторін булінгу (цькування), батьків або інших законних представників малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування); висновки практичного психолога та соціального педагога закладу; відомості служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді; експертні висновки (за наявності), якщо у результаті вчинення булінгу (цькування) була завдана шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого; інформацію, збережену на технічних засобах чи засобах електронної комунікації (Інтернет, соціальні мережі, повідомлення тощо); іншу інформацію, яка має значення для об’єктивного розгляду заяви чи повідомлення;

·         розглядає та аналізує зібрані матеріали щодо обставин випадку булінгу (цькування) та приймає рішення про наявність/відсутність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві чи повідомленні.

3.2   . У разі прийняття рішення комісією про наявність обставин, що обґрунтовують інформацію, зазначену у заяві, комісія:

·         оцінює потреби сторін булінгу (цькування) в отриманні соціальних та психолого-педагогічних послуг та забезпечує такі послуги, в тому числі із залученням фахівців служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;

·         визначає причини булінгу (цькування) та необхідні заходи для усунення таких причин;

·         визначає заходи виховного впливу щодо сторін булінгу (цькування) у групі (класі), де стався випадок булінгу (цькування) ;

·         проводить моніторинг ефективності соціальних та психолого-педагогічних послуг, заходів з усунення причин булінгу (цькування), заходів виховного впливу та корегування (за потреби) відповідних послуг та заходів;

·         надає рекомендації  для педагогічних працівників закладу щодо доцільних методів здійснення освітнього процесу та інших заходів з малолітніми чи неповнолітніми сторонами булінгу (цькування), їхніми батьками або іншими законними представниками;

·         надає рекомендації для батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

·         під час проведення засідання комісії секретар комісії веде протокол засідання комісії. Члени комісії дотримуються принципів діяльності комісії, зокрема не розголошують стороннім особам відомості, що стали їм відомі у зв’язку з участю у роботі комісії

3.3.            Голова комісії доводить до відома учасників освітнього процесу рішення комісії згідно з протоколом засідання та здійснює контроль за їхнім виконанням.

3.4.            Строк розгляду комісією заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) в закладі освіти та виконання нею своїх завдань не має перевищувати десяти робочих днів із дня отримання заяви або повідомлення керівником закладу освіти.

4.      Про результати розгляду заяви про випадок булінгу директор повідомляє заявника, Службу у справах дітей, уповноважений підрозділ органу Національної поліції України (ювенальну поліцію).

5.         Практичний психолог та соціальний педагог здійснюють психологічний та соціально – педагогічний супровід застосування заходів виховного впливу у групі (класі), в якому стався випадок булінгу:

·         Практичний психолог закладу фіксує випадок булінгу в журналі щоденного обліку роботи ;

·         Проводять діагностику рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки;

·         Розробляють програму реабілітації для потерпілого (жертви) та реалізовують її із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи, класного керівника;

·         Розробляють корекційну програму для кривдника (булера) та реалізовують її із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи, класного керівника;

·         Надають консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу;

·         Розробляють профілактичні заходи.

6.         Класний керівник:

·         Заспокоює і нормалізує поведінку всіх учасників причетних до випадку булінгу, в разі необхідності надає першу медичну допомогу, звертається по допомогу до медичного працівника закладу чи викликає швидку допомогу;

·         Повідомляє директора закладу про випадок боулінгу (цькування);

·         Повідомляє батьків потерпілого (жертви) та кривдника (булера);

·         У співпраці з практичним психологом та соціальним педагогом розробляє план індивідуальної роботи з учнями класу для нормалізації психологічного клімату, а також проводить індивідуальну роботу з учасниками випадку булінгу (цькування) та їх батьками або іншими законними представниками.

7.         Батьки дитини, яка поскаржилася на булінг щодо неї :

·         Повідомляють класного керівника про скарги дитини і підозру на випадок булінгу (цькування) та під час зустрічі з класним керівником та психологом обговорюють скаргу дитини та з’ясовують чи мав місцу випадок булінгу (цькування);

·         Звертаються до директора з заявою чи повідомленням про випадок боулінгу;

·         Якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний із цим, то він може звертатися до органів Національної поліції України із заявою;

·         Співпрацюють з класним керівником та психологом закладу з метою нормалізації психоемоційного стану дитини та психологічного клімату в групі (класі).